„Porozmawiajmy o zdrowym stylu życia” – Piramida Zdrowego Żywienia i Stylu Życia



„Porozmawiajmy o zdrowym stylu życia” – Piramida Zdrowego Żywienia i Stylu Życia

„Porozmawiajmy o zdrowym stylu życia” to cykl działań dedykowanych uczniom naszej szkoły oraz  ich  rodzicom/opiekunom, w zakresie profilaktyki zdrowotnej              w ramach programu wychowawczo-profilaktycznego.

W ramach cyklu realizowane są różnorodne tematy dotyczące przedmiotowej problematyki.

W okresie od września do listopada poznawaliśmy Piramidę Zdrowego Żywienia i Stylu Życia.

 

Badania naukowe w ostatnich latach wykazały, jak ważne w prawidłowym rozwoju dzieci i młodzieży oraz zapobieganiu otyłości i innym chorobom są: aktywność fizyczna, prawidłowy sen oraz przestrzeganie zasad korzystania z komputera, telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych. Dlatego też mówimy obecnie o Piramidzie Zdrowego Żywienia i Stylu Życia wskazując, że aby być zdrowym, prawidłowe żywienie musi być realizowane łącznie z pozostałymi elementami stylu życia. Piramida Zdrowego Żywienia i Stylu Życia wraz z 10 zasadami utworzona przez prof. dr hab. n. med. Mirosława Jarosza jest prostym, krótkim                  i zwięzłym sposobem przedstawienia zasad prawidłowego żywienia i najważniejszych elementów stylu życia, których realizacja daje szanse na prawidłowy rozwój oraz długie życie w zdrowiu. Należy pamiętać,  że im wyższe piętro Piramidy, tym mniejsza ilość i częstość spożywanych produktów z danej grupy żywności.

 

ZASADY ZDROWEGO STYLU ŻYCIA:

  • Jedz regularnie 5 posiłków i pamiętaj o częstym piciu wody oraz myj zęby po jedzeniu.
  • Jedz różnorodne warzywa i owoce jak najczęściej i w jak największej ilości.
  • Jedz produkty zbożowe, zwłaszcza pełnoziarniste.
  • Pij co najmniej 3–4 szklanki mleka dziennie (możesz je zastąpić jogurtem naturalnym, kefirem i – częściowo – serem).
  • Jedz chude mięso, ryby, jaja, nasiona roślin strączkowych oraz wybieraj tłuszcze roślinne zamiast zwierzęcych.
  • Nie spożywaj słodkich napojów oraz słodyczy (zastępuj je owocami i orzechami).
  • Nie dosalaj potraw, nie jedz słonych przekąsek i produktów typu fast food.
  • Bądź codziennie aktywny fizycznie co najmniej godzinę dziennie (ograniczaj oglądanie telewizji, korzystanie z komputera i innych urządzeń elektronicznych do 2 godz.).
  • Wysypiaj się, aby Twój mózg mógł wypocząć[1].

 

W naszej szkole od września do listopada uczniowie realizowali ciekawe i ważne tematy dotyczące zdrowego stylu życia np.: „Potrzeby pokarmowe dzieci i dorosłych”, „Składniki pokarmowe i ich znaczenie”, „Przyczyny i skutki niewłaściwego odżywiania”, „Wartości odżywcze warzyw i owoców” oraz dużo innych interesujących zagadnień dotyczących zdrowia. Odbywały się również zajęcia w kuchni dydaktycznej, podczas których przygotowywano różnorodne  sałatki, zupy i zdrowe przekąski. Dziełem uczniów jest również wyjątkowa książka kulinarna pt.: „Klasowa książka zdrowych słodyczy”, w której znalazły się przepisy smakowitych, zdrowych przekąsek. Istotnym tematem zajęć była higiena osobista, aktywność fizyczna i właściwy wypoczynek.

Zdobyta wiedza i umiejętności wzmocnione zostały niezwykłymi, barwnymi i praktycznymi pracami plastycznymi, które znalazły swoje miejsce na szkolnej wystawie pt.: „Torba pełna warzyw i owoców”.

Promowanie zdrowego stylu życia wśród dzieci i młodzieży jest realizowane w naszej szkole również w ramach programów edukacyjnych, w tym: „Zdrowo jem więcej wiem”,  „Trzymaj Formę!” oraz „Programu dla szkół”.

Różnorodne, ciekawe i kreatywne metody i formy zajęć łączących teorię z praktyką  oraz ekspresją plastyczną wpływają znacząco na efektywność i trwałość nabytej przez uczniów wiedzy i umiejętności.

Zapraszamy do zapoznania się z prezentacją, w której przedstawiamy nasz działania.

[1] Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej | Piramida Zdrowego Żywienia i Stylu Życia Dzieci i Młodzieży (pzh.gov.pl)

Porozmawiajmy o zdrowym