Innowacja pedagogiczna realizowana była w okresie od listopada 2022 do listopada 2023. Założeniami innowacji było rozwijanie kompetencji społecznych uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w zakresie poznawania i utrwalania zasad dobrego wychowania, podniesienie samooceny uczniów, kształtowanie pozytywnego obrazu samego siebie, doskonalenie umiejętności komunikacyjnych, motywowanie ich do przestrzegania oczekiwanych kulturowo zachowań, rozbudzanie poczucia estetyki, dbanie o relacje z innymi ludźmi, nabywanie umiejętności zachowania się w miejscach publicznych oraz podczas podróży do innego kraju. Innowacja była wyjściem naprzeciw wymaganiom edukacyjnym zawartym w podstawie programowej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. Innowacja pedagogiczna przyniosła pozytywne efekty. Uczniowie starają się
w kulturalny sposób spożywać posiłki, coraz lepiej posługują się sztućcami. Potrafią nakryć do stołu i zwracają większą uwagę na jego wygląd. Okazują większy szacunek nauczycielom, chłopcy przepuszczają kobiety w drzwiach, pomagają nosić cięższe przedmioty. Częściej używają zwrotów grzecznościowych. Zwiększyła się samoświadomość uczniów w zakresie dobrego wychowania. Uczniowie zauważają różnice w wymogach kulturowych zależnych od miejsca i okoliczności, zdają sobie sprawę, że reguły te nie są spójne na całym świecie.
Najistotniejszym w naszej opinii elementem innowacji były wycieczki, które pozwoliły wykorzystać w praktyce zdobytą wiedzę. Rozmowy z pracownikami odwiedzonych instytucji dały nam ważną informację zwrotną o pozytywnych skutkach podejmowanych działań. Uczniowie wykazywali się we wszystkich odwiedzonych miejscach wysoką kulturą osobistą i godnie reprezentowali szkołę w środowisku lokalnym. Dali się zapamiętać jako osoby stosujące w praktyce reguły savoir vivre, podchodzące z szacunkiem do napotkanych osób oraz zainteresowane regułami panującymi w odwiedzanych miejscach.
Autorki innowacji:
Marzena Kosińska
Barbara Karpienia
Małgorzata Świerczyńska