„Tworzę, poznaję, słyszę, czuję, smakuję – arteterapia, jakiej nie znamy”

Liczba odwiedzających: 117

Innowacja metodyczna pt. „Tworzę, poznaję, słyszę, czuję, smakuję – arteterapia, jakiej nie znamy” będzie realizowana w ramach wybranych zajęć obowiązkowych (Zajęcia rozwijające kreatywność, Rewalidacja, Zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia) lub w formie krótkich występów lub inscenizacji słowno-muzyczno-ruchowych i polisensorycznych w ramach obchodów wybranych uroczystości szkolnych, lekcji otwartych, wyjść i warsztatów. Innowacja została opracowana przez trzy nauczycielki: Joannę Stalmach, Marzenę Kosińską i Martę Iwaniec i będzie realizowana w szkole od 1 lutego 2024 do 1 lutego 2026.

Adresatami innowacji są uczniowie klas Szkoły Podstawowej i Szkoły Przysposabiającej do Pracy z Zespołu Szkół Specjalnych w Ostrówku z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym. Czas realizacji innowacji obejmuje 2 lata z możliwością jej kontynuowania. 

Innowacja ma na celu wprowadzenie elementów arteterapii (choreoterapii, muzykoterapii, plastykoterapii, chromoterapii i aromaterapii, biblioterapii) i sensoplastyki w ramach różnych aktywności realizowanych w szkole.
Ma ona zachęcać i motywować uczniów do wyrażaniaw akceptowany sposób trudnych, negatywnych emocji, przekształcania ich w pozytywne emocje i stymulować wszechstronny rozwój uczniów.

Innowacja „Tworzę, poznaję, słyszę, czuję, smakuję – arteterapia, jakiej nie znamy” jest stworzona aby pogłębić pracę z wybranymi uczniami. Obserwacja
i diagnoza przeprowadzona w Zespole Szkół Specjalnych w Ostrówku, wykazała, że uczniowie preferują metody pracy związane z arteterapią. Dlatego główną przyczyną wprowadzenia innowacji była potrzeba rozszerzenia zajęć i pracy z uczniami o elementy arteterapii zarówno na zajęciach jak i w ramach obchodów uroczystości szkolnych, przedstawień, lekcji otwartych, wyjść i warsztatów. Ponadto nowatorskość wprowadzonej innowacji polegać będzie na połączeniu metod arteterapii z pobudzaniem wielu zmysłów. 

Zajęcia z elementami arteterapii mają przede wszystkim sprawiać przyjemność i mieć charakter zabawy edukacyjnej, podczas której uczniowie uzewnętrzniają swoje stany emocjonalne. Istotną sprawą jest również uwrażliwianie dzieci na piękno otaczającego ich świata, umożliwienie im jak najczęstszego wypowiadania się poprzez własną twórczość. Zajęcia arteterapeutyczne korzystnie wpływają na ogólny rozwój uczniów oraz na ich integrację. Arteterapia nie wymaga zdolności plastycznych, muzycznych i taneczno - ruchowych. Prócz efektu pracy, ważny jest sam proces tworzenia i doświadczanie emocji. 

Innowacja „Tworzę, poznaję, słyszę, czuję, smakuję – arteterapia, jakiej nie znamy”
Innowacja „Tworzę, poznaję, słyszę, czuję, smakuję – arteterapia, jakiej nie znamy”, foto nr 1, Innowacja „Tworzę, poznaję, słyszę, czuję, smakuję – arteterapia, jakiej nie znamy”, foto nr 2, Innowacja „Tworzę, poznaję, słyszę, czuję, smakuję – arteterapia, jakiej nie znamy”, foto nr 3, Innowacja „Tworzę, poznaję, słyszę, czuję, smakuję – arteterapia, jakiej nie znamy”, foto nr 4, Innowacja „Tworzę, poznaję, słyszę, czuję, smakuję – arteterapia, jakiej nie znamy”, foto nr 5,