„ Kolorowe, pachnące , kreatywne – wielozmysłowe warsztaty sensoryczne”

Liczba odwiedzających: 105

            Innowacja pedagogiczna adresowana jest do uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym i z niepełnosprawnością sprzężoną.

Proponowana innowacja stanowi odpowiedź na potrzeby edukacyjne uczniów naszej szkoły. Ukierunkowana jest na rozwój poznawczy, emocjonalny, społeczny i ruchowy dziecka oraz wielozmysłowe poznawanie otaczającej rzeczywistości oraz kontrolowanie własnych zachowań poprzez zabawy z masami plastycznymi. Dodatkowym jej walorem, a zarazem częścią składową jest krzewienie u uczniów postaw takich jak: współpraca, wzajemna pomoc i dzielnie się swoimi wytworami – pomoce sensoryczne stworzone podczas zajęć będą służyły jako pomoce dydaktyczne dla wszystkich uczniów szkoły z szczególnym uwzględnieniem uczniów klas I-III szkoły podstawowej oraz uczniów zespołów rewalidacyjno-wychowawczych.

Innowacja przewiduje wykorzystanie różnorodnych, nowatorskich metod nastawionych na manipulowanie, odkrywanie, poszukiwanie, tworzenie i działanie przez uczniów, ze szczególnym zwróceniem uwagi na stymulowanie zmysłów. Nowatorstwo wprowadzanej innowacji polega na wykorzystaniu dużej różnorodności produktów naturalnych do tworzenia mas plastycznych i sensorycznych pomocy dydaktycznych:

  • plasteliny,

  • ciastoliny,

  • żelkoliny,

  • puchnącej farby,

  • piasku ziemniaczanego,

  • piasku pszennego,

  • gruboziarnistej masy solnej,

  • mannoliny,

  • hydrożelu,

  • jadalnej masy plastycznej,

  • galaretki z nasion chia,

  • kisielu z nasion siemienia lnianego,

  • śniegu,

  • mas piankowych,

  • farbowanej soli,

  • makaronów i innych produktów sypkich

oraz cieczy:

  • ciecz nienewtonowska,

  • farba witrażowa,

  • ciecz malowana na mleku,

  • ciecz malowana olejem

Cele główne innowacji:

  • rozwijanie twórczości, kreatywności i zainteresowania światem;

  • wspomaganie rozwoju intelektualnego, ruchowego i emocjonalno-społecznego;

  • ćwiczenie koncentracji, skupienia i uwagi;

  • usprawnianie funkcji integracji sensorycznej;

  • budowanie twórczych i samodzielnych osobowości;

  • wspieranie rozwoju poznawczego.

Cele szczegółowe innowacji:

rozwijanie naturalnej ekspresji twórczej

  • poznawanie nowych form wyrazu i działań artystycznych,

  • wspieranie samodzielności,

  • zmniejszenie lub wyeliminowanie negatywnych reakcji na bodźce sensoryczne,

  • stwarzanie możliwości aktywnego działania,

  • doskonalenie sprawności manualnej i rozwoju spostrzegawczo-ruchowego,

  • poprawa zdolności koncentracji, skupienia uwagi na jednej czynności przez dłuższy czas,

  • rozbudzanie wyobraźni i kreatywności uczniów ,

  • relaksacja,

  • uwalnianie naturalnej ekspresji twórczej,

  • czerpanie satysfakcji z kreatywnego działania i pomagania innym,

  • doświadczanie sukcesów w realizacji swoich pomysłów,

  • wychodzenie ze schematów,

  • współdziałanie i wzajemna pomoc w grupie,

  • wzmacnianie wiary we własne możliwości,

  • rozwijanie umiejętności organizacji czasu wolnego.

Innowacja sensoplastyczna
Innowacja sensoplastyczna, foto nr 1, Innowacja sensoplastyczna, foto nr 2, Innowacja sensoplastyczna, foto nr 3, Innowacja sensoplastyczna, foto nr 4, Innowacja sensoplastyczna, foto nr 5, Innowacja sensoplastyczna, foto nr 6, Innowacja sensoplastyczna, foto nr 7, Innowacja sensoplastyczna, foto nr 8, Innowacja sensoplastyczna, foto nr 9,