Innowacja pedagogiczna adresowana jest do uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym i z niepełnosprawnością sprzężoną.
Proponowana innowacja stanowi odpowiedź na potrzeby edukacyjne uczniów naszej szkoły. Ukierunkowana jest na rozwój poznawczy, emocjonalny, społeczny i ruchowy dziecka oraz wielozmysłowe poznawanie otaczającej rzeczywistości oraz kontrolowanie własnych zachowań poprzez zabawy z masami plastycznymi. Dodatkowym jej walorem, a zarazem częścią składową jest krzewienie u uczniów postaw takich jak: współpraca, wzajemna pomoc i dzielnie się swoimi wytworami – pomoce sensoryczne stworzone podczas zajęć będą służyły jako pomoce dydaktyczne dla wszystkich uczniów szkoły z szczególnym uwzględnieniem uczniów klas I-III szkoły podstawowej oraz uczniów zespołów rewalidacyjno-wychowawczych.
Innowacja przewiduje wykorzystanie różnorodnych, nowatorskich metod nastawionych na manipulowanie, odkrywanie, poszukiwanie, tworzenie i działanie przez uczniów, ze szczególnym zwróceniem uwagi na stymulowanie zmysłów. Nowatorstwo wprowadzanej innowacji polega na wykorzystaniu dużej różnorodności produktów naturalnych do tworzenia mas plastycznych i sensorycznych pomocy dydaktycznych:
-
plasteliny,
-
ciastoliny,
-
żelkoliny,
-
puchnącej farby,
-
piasku ziemniaczanego,
-
piasku pszennego,
-
gruboziarnistej masy solnej,
-
mannoliny,
-
hydrożelu,
-
jadalnej masy plastycznej,
-
galaretki z nasion chia,
-
kisielu z nasion siemienia lnianego,
-
śniegu,
-
mas piankowych,
-
farbowanej soli,
-
makaronów i innych produktów sypkich
oraz cieczy:
-
ciecz nienewtonowska,
-
farba witrażowa,
-
ciecz malowana na mleku,
-
ciecz malowana olejem
Cele główne innowacji:
-
rozwijanie twórczości, kreatywności i zainteresowania światem;
-
wspomaganie rozwoju intelektualnego, ruchowego i emocjonalno-społecznego;
-
ćwiczenie koncentracji, skupienia i uwagi;
-
usprawnianie funkcji integracji sensorycznej;
-
budowanie twórczych i samodzielnych osobowości;
-
wspieranie rozwoju poznawczego.
Cele szczegółowe innowacji:
rozwijanie naturalnej ekspresji twórczej
-
poznawanie nowych form wyrazu i działań artystycznych,
-
wspieranie samodzielności,
-
zmniejszenie lub wyeliminowanie negatywnych reakcji na bodźce sensoryczne,
-
stwarzanie możliwości aktywnego działania,
-
doskonalenie sprawności manualnej i rozwoju spostrzegawczo-ruchowego,
-
poprawa zdolności koncentracji, skupienia uwagi na jednej czynności przez dłuższy czas,
-
rozbudzanie wyobraźni i kreatywności uczniów ,
-
relaksacja,
-
uwalnianie naturalnej ekspresji twórczej,
-
czerpanie satysfakcji z kreatywnego działania i pomagania innym,
-
doświadczanie sukcesów w realizacji swoich pomysłów,
-
wychodzenie ze schematów,
-
współdziałanie i wzajemna pomoc w grupie,
-
wzmacnianie wiary we własne możliwości,
-
rozwijanie umiejętności organizacji czasu wolnego.