Do Szkoły Podstawowej przyjmowani są uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi (w tym z autyzmem i z niepełnosprawnością ruchową), posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy ukończyli roczne przygotowanie przedszkolne.
Edukacja w szkole podstawowej podzielona jest na dwa etapy edukacyjne.
Pierwszy etap to edukacja wczesnoszkolna, która obejmuje klasy I – III. Na tym etapie nie są wydzielane poszczególne przedmioty. W ramach kształcenia realizowane są bloki tematyczne w których skład wchodzą odpowiednie treści nauczania, obejmujące zagadnienia takie jak:
umiejętność samoobsługi
dbałość o zdrowie
umiejętność porozumiewania się z otoczeniem – komunikacja
rozwijanie percepcji wzrokowej i spostrzegania
rozwijanie percepcji słuchowej
nauka czytania i pisania
elementarne umiejętności matematyczne
poznawanie najbliższego otoczenia
poznawanie najbliższego środowiska społecznego i kulturalnego
twórczość artystyczna
poznawanie przyrody
zajęcia ruchowe
kształcenie techniczne.
Drugi etap edukacyjny, to nauka w klasach IV – VI. Na tym etapie wyróżniane są już poszczególne przedmioty:
zajęcia edukacyjne:
funkcjonowanie w środowisku
zajęcia rozwijające kreatywność
zajęcia rozwijające komunikowanie się
wychowanie fizyczne
religia/etyka
W placówce oprócz zajęć edukacyjnych realizowane są też zajęcia rewalidacyjne:
logopedia
Integracja Sensoryczna
gimnastyka korekcyjna
rewalidacja indywidualna (techniki szkolne)
rehabilitacja.
Zajęciami rewalidacyjnymi oraz opieką rehabilitanta objęte są dzieci na obu etapach edukacyjnych zgodnie z rozporządzeniem o udzielaniu pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
Specyfika kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym polega na nauczaniu i wychowaniu całościowym, zintegrowanym, opartym na wielozmysłowym poznawaniu otaczającego świata. Prowadzona jest na podstawie indywidualnych programów edukacyjnych, opracowanych przez nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniami. Indywidualne programy uwzględniają treści zawarte w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych i szkołach psysposabiających do pracy oraz zalecenia poradni psychologiczno – pedagogicznych zawartych w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego i dostosowane są do możliwości psychofizycznych każdego ucznia.
Edukacja uczniów w naszej szkole polega na integralnej realizacji funkcji dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły z uwzględnieniem specyficznych form i metod pracy. Metody najczęściej wykorzystywane w pracy z naszymi uczniami to elementy Metody Dobrego Startu M. Bogdanowicz, Metody Ośrodków Pracy, Metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne oraz metody Kinezjologii Edukacyjnej P. Denissona.
Ze względu na specyficzny charakter edukacji uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, a także indywidualne tempo i zakres nauki każdego ucznia oraz osiągnięcia w poszczególnych sferach oddziaływań pedagogicznych i rewalidacyjnych są planowane indywidualnie. Dokonywana przez nauczycieli i specjalistów wielospecjalistyczna ocena funkcjonowania ucznia umożliwia modyfikowanie indywidualnego programu edukacyjnego i dostosowanie poziomu oczekiwanych osiągnięć ucznia do jego poziomu.
W naszej placówce nawet niewielkie postępy ucznia są pozytywnie wzmacniane, natomiast brak postępów nie podlega wartościowaniu negatywnemu.
Absolwenci po ukończeniu edukacji otrzymują świadectwo ukończenia Szkoły Podstawowej i Szkoły Przysposabiającej do pracy.