Do Szkoły Podstawowej przyjmowani są uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi (w tym z autyzmem i z niepełnosprawnością ruchową), posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy ukończyli roczne przygotowanie przedszkolne.
Edukacja w szkole podstawowej podzielona jest na dwa etapy edukacyjne.
Pierwszy etap to edukacja wczesnoszkolna, która obejmuje klasy I – III. Na tym etapie nie są wydzielane poszczególne przedmioty. W ramach kształcenia realizowane są bloki tematyczne w których skład wchodzą odpowiednie treści nauczania, obejmujące zagadnienia takie jak:
- umiejętność samoobsługi
- dbałość o zdrowie
- umiejętność porozumiewania się z otoczeniem – komunikacja
- rozwijanie percepcji wzrokowej i spostrzegania
- rozwijanie percepcji słuchowej
- nauka czytania i pisania
- elementarne umiejętności matematyczne
- poznawanie najbliższego otoczenia
- poznawanie najbliższego środowiska społecznego i kulturalnego
- twórczość artystyczna
- poznawanie przyrody
- zajęcia ruchowe
- kształcenie techniczne.
Drugi etap edukacyjny, to nauka w klasach IV – VI. Na tym etapie wyróżniane są już poszczególne przedmioty:
zajęcia edukacyjne:
- funkcjonowanie w środowisku
- muzyka z rytmiką
- plastyka
- technika
- wychowanie fizyczne
- religia/etyka
W placówce oprócz zajęć edukacyjnych realizowane są też zajęcia rewalidacyjne:
- logopedia
- Integracja Sensoryczna
- gimnastyka korekcyjna
- rewalidacja indywidualna (techniki szkolne)
Dodatkowo szkoła zapewnia opiekę rehabilitanta.
Zajęciami rewalidacyjnymi oraz opieką rehabilitanta objęte są dzieci na obu etapach edukacyjnych zgodnie z rozporządzeniem o udzielaniu pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
Specyfika kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym polega na nauczaniu i wychowaniu całościowym, zintegrowanym, opartym na wielozmysłowym poznawaniu otaczającego świata. Prowadzona jest na podstawie indywidualnych programów edukacyjnych, opracowanych przez nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniami. Indywidualne programy uwzględniają treści zawarte w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych i gimnazjach oraz zalecenia poradni psychologiczno – pedagogicznych zawartych w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego i dostosowane są do możliwości psychofizycznych każdego ucznia.
Edukacja uczniów w naszej szkole polega na integralnej realizacji funkcji dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły z uwzględnieniem specyficznych form i metod pracy. Metody najczęściej wykorzystywane w pracy z naszymi uczniami to elementy Metody Dobrego Startu M. Bogdanowicz, Metody Ośrodków Pracy, Metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne oraz metody Kinezjologii Edukacyjnej P. Denissona.
Ze względu na specyficzny charakter edukacji uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, a także indywidualne tempo i zakres nauki każdego ucznia oraz osiągnięcia w poszczególnych sferach oddziaływań pedagogicznych i rewalidacyjnych są planowane indywidualnie. Dokonywana przez nauczycieli i specjalistów wielospecjalistyczna ocena funkcjonowania ucznia umożliwia modyfikowanie indywidualnego programu edukacyjnego i dostosowanie poziomu oczekiwanych osiągnięć ucznia do jego poziomu.
W naszej placówce nawet niewielkie postępy ucznia są pozytywnie wzmacniane, natomiast brak postępów nie podlega wartościowaniu negatywnemu.
Absolwenci po ukończeniu edukacji otrzymują świadectwo ukończenia Szkoły Podstawowej i kontynuują naukę w Gimnazjum wchodzącym w skład Zespołu Szkół Specjalnych.
Opracowała Edyta Grabska