Forum Zdrowia dla rodziców- jak zmienić złe nawyki żywieniowe.  



Forum Zdrowia dla rodziców- jak zmienić złe nawyki żywieniowe.   

Drodzy Rodzice!

W związku z przystąpieniem naszej szkoły do kolejnej edycji „Zdrowo jem, więcej wiem”, chcielibyśmy przekazać Państwu kilka wskazówek dotyczących zmiany nawyków żywieniowych
w codziennym życiu. Pożywienie, które przyjmujemy w ciągu dnia ma ogromny wpływ na zdrowie i samopoczucie naszych dzieci. To dzięki niemu dostarczamy organizmowi niezbędnych witamin, minerałów oraz składników odżywczych. W połączeniu    z aktywnością fizyczną i utrzymaniem prawidłowej wagi, zdrowe odżywianie jest doskonałym sposobem na utrzymanie silnego oraz zdrowego organizmu.

Pełnowartościowe śniadanie to najważniejszy posiłek dnia, który daje dziecku energię na dłuższą część dnia, dlatego zadbajmy o to, by nie zabrakło go w codziennym jadłospisie. W menu ucznia powinny znajdować się produkty z wszystkich grup pokarmowych, oczywiście z naciskiem na te najzdrowsze, czyli zboża, warzywa      i owoce, ryby, ziarna, orzechy, zioła oraz nabiał. Jedzenie, jakie przygotowujemy w domu, również dla naszych najmłodszych, powinno być kolorowe. Wielobarwne sałatki i kanapki przystrojone warzywami          z pewnością nakłonią nasze pociechy do zjedzenia nawet tych warzyw, które do tej pory odrzucały. Dobrym pomysłem na „przemycenie” nielubianych warzyw czy owoców jest także robienie różnego rodzaju koktajli.

Możemy również zaprosić dziecko do kuchni, aby samo mogło stworzyć swoje własne dania lub pomóc dorosłym w ich przygotowaniu. Oczywiście zdrowy tryb życia nie opiera się tylko na jedzeniu. Trzeba zadbać także o ruch. Dlatego też wychodźmy na spacery, organizujmy zabawy ruchowe, zachęcajmy ich do zabawy    z rówieśnikami. Oto kilka wskazówek, jak skutecznie zmieniać złe nawyki:

  • Nazwać nawyk – ważną rzeczą jest, aby uświadomić sobie i dziecku, że czynność, o której mówimy stała się przyzwyczajeniem, a zaprzestanie jej wykonywania sprawia mu ogromną trudność.
  • Gotowość do zmiany – aby zacząć zmieniać swoje nawyki, konieczne jest podjęcie świadomej decyzji      o rozpoczęciu wprowadzania zmiany. Pomocne może okazać się uświadomienie dziecku, jakie będą konsekwencje pozostania przy złym wyborze.
  • Rozmowa – niezwykle ważne jest, aby dziecko zrozumiało potrzebę zmiany i zaakceptowało plan waszego postępowania. Istotne jest także, aby zaproponować dziecku inną czynność, która zastąpiłaby mu dotychczasowe zwyczaje. Mogą to być dodatkowe zajęcia sportowe albo wspólne gotowanie smacznych, ale zdrowych posiłków.
  • Jeden nawyk – nie zmieniamy kilku nawyków jednocześnie. Należy skupić się na jednym przyzwyczajeniu, aby konsekwentnie i systematycznie pracować nad nim każdego dnia.
  • Wytrwałość i wsparcie – podczas pracy nad zmianą mogą pojawiać się wątpliwości, chęć powrotu do złych manier. Mimo trudności starajmy się nie poddawać. Warto poprosić o pomoc najbliższych. Niezwykle znaczące jest okazywanie dziecku wsparcia – np. za każdym razem, gdy wspólnie pokonamy kolejny krok     ku zdrowszemu życiu, warto nagradzać je za wytrwałość. Zachęcamy do zapoznania się z materiałami edukacyjnymi:
  • Uczymy dzieci zdrowego żywienia, rozmowa z dr inż. Anną Harton, adres: http://www.aktywniepozdrowie.pl/psychologia-ywienia-75/uczymy-dzieci-zdrowego-zywienia
  • Słodkie życie, dr hab. Marzena Jeżewska-Zychowicz, adres: http://www.aktywniepozdrowie.pl/uwaaj-na-sodycze/sodkie-ycie
  • Sposób na niejadka, Anna Kłosińska, adres:
    http://www.aktywniepozdrowie.pl/psychologia-ywienia-75/sposob-na-niejadka
  • Ratunku, dlaczego nie je?, Anna Kłosińska, adres:
    http://www.aktywniepozdrowie.pl/psychologia-ywienia-75/ratunku-dlaczego-nie-je
  • Apetyt ponad miarę, Anna Kłosińska, adres:
    http://www.aktywniepozdrowie.pl/psychologia-ywienia-75/apetyt-ponad-miar
    https://zdrowojem.fundacjabos.pl/wp-content/uploads/sites/4/2021/09/ZJWW_piramida.pdf