Trening wyrabiania umiejętności społecznych i radzenia sobie ze złością



Trening wyrabiania umiejętności społecznych i radzenia sobie ze złością.

„Powiedz mi, a zapomnę

Pokaż mi, a zapamiętam

Pozwól mi zrobić, a zrozumiem” [Konfucjusz]

Trening wyrabiania umiejętności społecznych i radzenia sobie ze złością prowadzony w naszej szkole jest warsztatem kształtującym zdolności asertywne. Wspiera rozwój kompetencji społecznych i emocjonalnych. Choć sama nazwa sugeruje, że to agresja jest w centrum zainteresowania metody, to w rzeczywistości trening znajduje olbrzymie zastosowanie w radzeniu sobie z emocjami zarówno przyjemnymi (jak duma, radość, miłość, zaufanie itd.), jak i nieprzyjemnymi (jak złość, zazdrość, wstyd, smutek).

Nasz program to wielostronna interwencja skierowana na poprawę kontaktów uczniów z innymi uczniami, nauczycielami i rodzicami,  zdolnościami planowania, komunikacji, panowania nad emocjami, radzenia sobie z lękiem, gniewem. Podczas treningu uczniowie naszej szkoły będą uczeni postaw i zachowań społecznych.

Założenia ogólne

  1. Innowacja skierowana jest do uczniów klasy VIIc/VIIIc Szkoły Podstawowej i kl. I/II Przysposabiającej do Pracy.
  2. Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach:
  • założeniem innowacji jest realizacja określonych zadań,
  • wspomaganie wszechstronnego rozwoju społecznego uczniów,
  • rozwijanie wrażliwości społeczno- moralnej,
  • wykorzystanie szkolnej świetlicy szkolnej jako miejsca do przeprowadzenia treningu,
  • wdrożenie pracy metodą treningu.
  1. Innowacja wdrażana będzie z uwzględnieniem indywidualnych możliwości psycho- fizycznych uczniów.

Cel główny:

  • wyrabianie umiejętności społecznych,
  • radzenie sobie ze złością,

Cele szczegółowe:

  • kształtowanie i doskonalenie umiejętności prospołecznych,
  • kształtowanie świadomego nadawania i odbioru informacji,
  • tworzenie komunikatów odważnych;
  • rozwijanie osobowości ucznia,
  • rozwój umiejętności językowych,
  • rozwijanie umiejętności przekazywania własnych potrzeb,
  • kształtowanie aktywnych postaw,
  • rozwijanie pozytywnych cech charakteru,
  • nabycie umiejętności współdziałania w grupie,
  • wzbogacanie słownika czynnego i biernego ucznia,
  • kształtowanie umiejętności świadomego kierowania informacji do otoczenia,
  • upłynnienie przekazu informacji uczeń- rodzic, uczeń- nauczyciel, uczeń- uczeń,
  • rozpoznawanie pierwszych symptomów złości,
  • nauka efektywnego radzenia sobie z agresją słowna i fizyczną,
  • nauka stosowania odpowiednich reduktorów złości,
  • uczenie się właściwych zachować,
  • wnioskowanie moralne,
  • poznanie zachowań alternatywnych wobec agresji

Metody i formy

Podczas zajęć uczniowie będą pracowali indywidualnie i grupowo w zależności od realizowanych zagadnień. Trening ( kontrakt behawioralny, omówienie, modelowanie, praca własna, transfer).

Tematyka zajęć

Innowacja pedagogiczna opiera się na Programie „Kształtowanie umiejętności prospołecznych dziecka i zastępowania agresji „StART” Instytutu ”Amity”.

Innowacja przewiduje 20 bloków tematycznych:

20 godzin ćwiczeń podczas których wprowadzane będą umiejętności prospołeczne oraz 10 godzin ćwiczeń poświęconych rozpoznawaniu złości i umiejętności radzenia sobie z nią.

 Podsumowanie

Innowacja ma na celu zaprezentowanie korzyści dla uczniów płynących z uświadomienia i nauczenia zachowań prospołecznych
i kontroli złości na miarę indywidualnych możliwości każdego z nich. Prowadzenie treningu pomoże usprawnić komunikacje społeczności szkolnej i poprawi jakość jej działania.

 

Bibliografia

  1. Goldstein A.P., McGinnis E. Kształtowanie umiejętności prospołecznych małego dziecka, Warszawa, 2003.
  2. Morawska E.J., Morawski J., Trener Kształtowania umiejętności prospołecznych
    i zastępowania agresji dziecka StART,
    Warszawa, 2019

Opracowały: Agnieszka Szpoton, Magdalena Hutek