Trening wyrabiania umiejętności społecznych i radzenia sobie ze złością.
„Powiedz mi, a zapomnę
Pokaż mi, a zapamiętam
Pozwól mi zrobić, a zrozumiem” [Konfucjusz]
Trening wyrabiania umiejętności społecznych i radzenia sobie ze złością prowadzony w naszej szkole jest warsztatem kształtującym zdolności asertywne. Wspiera rozwój kompetencji społecznych i emocjonalnych. Choć sama nazwa sugeruje, że to agresja jest w centrum zainteresowania metody, to w rzeczywistości trening znajduje olbrzymie zastosowanie w radzeniu sobie z emocjami zarówno przyjemnymi (jak duma, radość, miłość, zaufanie itd.), jak i nieprzyjemnymi (jak złość, zazdrość, wstyd, smutek).
Nasz program to wielostronna interwencja skierowana na poprawę kontaktów uczniów z innymi uczniami, nauczycielami i rodzicami, zdolnościami planowania, komunikacji, panowania nad emocjami, radzenia sobie z lękiem, gniewem. Podczas treningu uczniowie naszej szkoły będą uczeni postaw i zachowań społecznych.
Założenia ogólne
- Innowacja skierowana jest do uczniów klasy VIIc/VIIIc Szkoły Podstawowej i kl. I/II Przysposabiającej do Pracy.
- Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach:
- założeniem innowacji jest realizacja określonych zadań,
- wspomaganie wszechstronnego rozwoju społecznego uczniów,
- rozwijanie wrażliwości społeczno- moralnej,
- wykorzystanie szkolnej świetlicy szkolnej jako miejsca do przeprowadzenia treningu,
- wdrożenie pracy metodą treningu.
- Innowacja wdrażana będzie z uwzględnieniem indywidualnych możliwości psycho- fizycznych uczniów.
Cel główny:
- wyrabianie umiejętności społecznych,
- radzenie sobie ze złością,
Cele szczegółowe:
- kształtowanie i doskonalenie umiejętności prospołecznych,
- kształtowanie świadomego nadawania i odbioru informacji,
- tworzenie komunikatów odważnych;
- rozwijanie osobowości ucznia,
- rozwój umiejętności językowych,
- rozwijanie umiejętności przekazywania własnych potrzeb,
- kształtowanie aktywnych postaw,
- rozwijanie pozytywnych cech charakteru,
- nabycie umiejętności współdziałania w grupie,
- wzbogacanie słownika czynnego i biernego ucznia,
- kształtowanie umiejętności świadomego kierowania informacji do otoczenia,
- upłynnienie przekazu informacji uczeń- rodzic, uczeń- nauczyciel, uczeń- uczeń,
- rozpoznawanie pierwszych symptomów złości,
- nauka efektywnego radzenia sobie z agresją słowna i fizyczną,
- nauka stosowania odpowiednich reduktorów złości,
- uczenie się właściwych zachować,
- wnioskowanie moralne,
- poznanie zachowań alternatywnych wobec agresji
Metody i formy
Podczas zajęć uczniowie będą pracowali indywidualnie i grupowo w zależności od realizowanych zagadnień. Trening ( kontrakt behawioralny, omówienie, modelowanie, praca własna, transfer).
Tematyka zajęć
Innowacja pedagogiczna opiera się na Programie „Kształtowanie umiejętności prospołecznych dziecka i zastępowania agresji „StART” Instytutu ”Amity”.
Innowacja przewiduje 20 bloków tematycznych:
20 godzin ćwiczeń podczas których wprowadzane będą umiejętności prospołeczne oraz 10 godzin ćwiczeń poświęconych rozpoznawaniu złości i umiejętności radzenia sobie z nią.
Podsumowanie
Innowacja ma na celu zaprezentowanie korzyści dla uczniów płynących z uświadomienia i nauczenia zachowań prospołecznych
i kontroli złości na miarę indywidualnych możliwości każdego z nich. Prowadzenie treningu pomoże usprawnić komunikacje społeczności szkolnej i poprawi jakość jej działania.
Bibliografia
- Goldstein A.P., McGinnis E. Kształtowanie umiejętności prospołecznych małego dziecka, Warszawa, 2003.
- Morawska E.J., Morawski J., Trener Kształtowania umiejętności prospołecznych
i zastępowania agresji dziecka StART, Warszawa, 2019
Opracowały: Agnieszka Szpoton, Magdalena Hutek