„Dotykam, wącham, próbuję – doświadczam, eksperymentuję. Stymulacja sensoplastyczna”
W procesie edukacji osób niepełnosprawnych niezwykle ważne jest współdziałanie nauczycieli, wychowawców, specjalistów wchodzących w skład zespołu pedagogicznego szkoły oraz poszukiwanie nowatorskich metod, środków aktywizujących uczniów, aby umożliwić im wielozmysłowe doświadczanie i eksperymentowanie. Działania takie są nieodzowną częścią nauczania osób z niepełnosprawnością intelektualną. Proponowana innowacja stanowi odpowiedź na potrzeby edukacyjne uczniów naszej szkoły. Ukierunkowana jest na rozwój poznawczy, emocjonalny, społeczny i ruchowy dziecka, wielozmysłowe poznawanie otaczającej rzeczywistości oraz kontrolowanie własnych zachowań poprzez zabawy z masami plastycznymi.
Nowatorstwo wprowadzanej innowacji polega na wykorzystaniu dużej różnorodności produktów naturalnych do tworzenia mas plastycznych:
- plasteliny,
- ciastoliny,
- żelkoliny,
- puchnącej farby,
- piasku ziemniaczanego,
- piasku pszennego,
- gruboziarnistej masy solnej,
- mannoliny,
- jadalnej masy plastycznej,
- galaretki z nasion chia,
- kisielu z nasion siemienia lnianego,
- śniegu,
- mas piankowych
oraz cieczy:
- ciecz nienewtonowska,
- farba witrażowa,
- ciecz malowana na mleku,
- ciecz malowana olejem
Założenia ogólne
- Innowacja ma charakter metodyczny i będzie prowadzona
w Zespole Szkół Specjalnych w Ostrówku. - Uczestnikami innowacji będą uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym i z niepełnosprawnością sprzężoną.
- Czas realizacji: listopad 2018 – marzec 2020
Organizacja zajęć
Warsztaty sensoplastyczne będą odbywały się podczas zajęć rozwijających kreatywność, SI, plastyki oraz techniki
w ciągu całego roku szkolnego. Prowadzić je będą nauczyciele – terapeuci Integracji Sensorycznej, którzy dodatkowo ukończyli kurs Sensoplastyki i opracowali powyższą innowację. W ramach innowacji zajęcia sensoplastyczne będą odbywały się dwa razy w miesiącu na podstawie przygotowanych wcześniej scenariuszy zajęć. Dodatkowo w czasie trwania innowacji przeprowadzone będą minimum 2 lekcje otwarte dla nauczycieli pracujących w szkole.
Cele programu
Cele główne:
- wprowadzenie programu sensoplastyki wśród uczniów: stwarzanie szans na
dotykanie różnorodnych substancji, poznawanie nowych faktur i mas; - wspieranie rozwoju zmysłów u uczniów z niepełnosprawnością intelektualną
i niepełnosprawnością sprzężoną; - usprawnianie rozwoju ruchowego, w tym motoryki małej i ruchów precyzyjnych.
Cele szczegółowe:
- wspomaganie budowania świadomości ciała i przestrzeni,
- pogłębianie kontaktu emocjonalnego,
- wzbudzanie intencji komunikacyjnej,
- wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa,
- wydłużanie czasu koncentracji uwagi,
- relaksacja,
- uwalnianie naturalnej ekspresji twórczej,
- wspieranie samodzielności,
- czerpanie satysfakcji z kreatywnego działania,
- doświadczanie sukcesów w realizacji swoich pomysłów,
- wspieranie aktywności,
- wychodzenie ze schematów,
- poznawanie nowych form wyrazu i działań artystycznych,
- współdziałanie i wzajemna pomoc w grupie,
- wzmacnianie wiary we własne możliwości,
- rozwijanie umiejętności organizacji czasu wolnego.
Opracowały: Joanna Górecka, Katarzyna Maliszewska, Eliza Szczurowska