Zajęcia specjalistyczne w sali doświadczania świata



Sala doświadczania świata jest elementem wieloprofilowej, kompleksowej metody usprawniania. W naszej szkole jest to specjalnie wyodrębnione pomieszczenie wyposażone w różnorodne urządzenia stymulujące rozwój zmysłów. Metoda korzystania z Sali doświadczania świata oparta jest na holenderskiej metodzie stymulacji zmysłowej – Snoezelen. Słowo Snoezelen oznacza dwa pojęcia – węszyć i obwąchiwać oraz drzemać, być w półśnie, gapić się. Podczas spotkań w sali terapeutycznej panuje specyficzna atmosfera relaksu i odprężenia, wytworzona za pomocą odpowiedniej muzyki, dźwięków, gry świateł oraz innych bodźców. Harmonijnie skomponowana sala wywołuje ożywienie, motywację do działania i poznawania.

sds2

Głównym celem terapii jest doświadczanie świata zmysłami wzroku, dotyku, słuchu i węchu oraz odprężenie, relaks i wyciszenie.

Cele terapeutyczne realizowane w tej sali to urozmaicona, ciekawa forma spędzania wolnego czasu, wprowadzenie naszych uczniów w stan relaksacji i odpoczynku, zwiększenie motywacji do poznawania, zachęcenie do lepszego nawiązania kontaktu. Cele te osiągane są w zależności od potrzeb danego ucznia.

Odbiorem tego typu terapii w naszej szkole są uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną, mózgowym porażeniem dziecięcym, autyzmem, Zespołem Downa, chorobą psychiczną, zaburzeniami mowy na tle nerwicowym. Seans w Sali doświadczania świata jest doskonałym środkiem doraźnym na depresje, nerwice, zaburzenia emocjonalne, czy nadpobudliwość. Uczniowie zaczynają postrzegać świat i rozbudzać uśpione jeszcze zmysły.

W naszej Sali doświadczania świata znajdują się różne narzędzia stymulujące rozwój zmysłów:

Zestaw świetlno dźwiękowy – jest urządzeniem składającym się z chodnika świetlnego i tablicy grającej. Przemieszczanie się (skakanie lub chodzenie) po kolorowych, kwadratowych polach powoduje ich podświetlenie oraz wydobywanie się dźwięków z głośników znajdujących się w tablicy. Urządzenie to posiada wiele funkcji użytkowych- łączy w sobie możliwość wpływania na zmysły wzroku, słuchu i dotyku. System łączności pomiędzy elementami umożliwia dowolne sterowanie bodźcami.

Telewizor dźwiękowy – odtwarzanie muzyki z płyt CD pozwala uzyskać pulsujące, kolorowe obrazy na ekranie telewizora wzmacniające wrażenia słuchowe.

sds6Kolumna świetlna – urządzenie świetlno – dźwiękowe wyrabiające umiejętność wykrywania zależności między głosem a wzrokiem. Głośność wydawanego dźwięku do mikrofonu jest ściśle związana z ilością kolorowych progów urządzenia, które świecą w kolejności od dołu do góry. Istnieje możliwość pracy z dwoma lub jednym mikrofonem oraz ustawienia zakresu pracy w zależności od możliwości głosowych dziecka.

sds9

Tablica lustrzana – z wężami UV wykorzystywana jest jako urządzenie uspokajające oraz skupiające uwagę na wyeksponowanych przedmiotach z własnym odbiciem w tle. Przedmioty reagujące na światło UV, widoczne w ciemnościach zapewniają duży kontrast widzialnych bodźców. Poprzez tego typu ćwiczenia można realizować wszystkie etapy rozwoju wzroku: fiksacja, skokowość , rotacja.

sds8

Rzutnik – jest to urządzenie służące do wyświetlania obrazów lub efektów świetlnych na ścianie, poszczególnych elementach sali, a nawet na dziecku. Tarcze mają charakter uspokajający lub pobudzający. Powodują koncentrację wzroku, spostrzegawczość, pamięć wzrokową.

Kurtyna światłowodowa – daje możliwość tworzenia ciekawych przestrzeni. „Ściana” zwisających światłowodów, mieniących się i mrugających jednocześnie oddziela i integruje.

Kolumna wodna – jest to urządzenie dostarczające miłych wrażeń wzrokowych. Od spodu wydostaje się powietrze, które wywołuje powstawanie prądów, wznoszenie się powietrznych bąbelków, które przepływają w strumieniu łagodnie zmieniającego się światła. Usytuowana jest na miękko wyściełanej podstawie. Połączona jest z kaskadą miękkich światłowodów. Dzięki specjalnemu panelowi interaktywnemu z przyciskami oraz kostki interaktywnej wielobarwny miękki sześcian) dziecko ma możliwość bezprzewodowej interakcji z kolumną bulgoczącą i kaskadą światłowodów.

kula

Reflektor z kolorową tarczą oświetlający kulę lustrzanąReflektor z kolorową tarczą służy do oświetlania kuli lustrzanej. Daje możliwość tworzenia ciekawych refleksów świetlnych. Składa się z czterokolorowej tarczy.

akwarium1 Magiczne akwariumElementy znajdujące się w magicznym akwarium świecą w promieniach ultrafioletowych  poprzez wbudowaną lampę UV. Zapewniają przez to dużą kontrastowość widzialnych bodźców. Jego celem jest uspokojenie, relaks oraz koncentracja uwagi. Magiczne akwarium jest imitacją wodnego akwarium.  

 

Imitator powiewu Zabawa od powiewu, zefirku aż po huragan daje możliwość stymulacji zmysłów w sposób, taki jaki może dać tylko wiatr. Precyzyjna regulacja prędkości strumienia wiatru pozwala zajęcia prowadzić w formie opowiadania. 

Lampa plazmowaW szklanej kuli z dużą częstotliwością trzaskają pioruny – iskry plazmowe. Urządzenie wytwarza fascynujący efekt wyładowań elektrycznych w zamkniętej szklanej sferze. Zjawisko jest całkowicie bezpieczne i można przez dotykanie szklanej sfery wpływać na odchylenie i kompensację wyładowań. Lampa plazmowa sterowana jest przez jej bezpośrednie dotknięcie.

Nasza sala posiada zestaw elementów miękkich takich jak: materace składane i kolorowe miękkie pufy. Uczniowie korzystają z nich podczas słuchania muzyki relaksacyjnej z odtwarzacza CD. Dodatkowo specjalnie namalowane kolorowe obrazki na ścianach wprowadzają ich w miły nastrój i przenoszą w świat baśni.

salad

CHROMOTERAPIA

Zajęcia z elementami chromoterapii wykorzystywane są do: regulowania poziomu pobudzenia dziecka, przezwyciężania stereotypii i hamowania zachowań agresywnych, wyzwalania aktywności własne, poprawy kontaktu z opiekunem i stymulowania rozwoju emocjonalno-społecznego, rozwoju komunikacji, poprawy koncentracji uwagi dowolnej, poprawy energetycznego poziomu funkcjonowania. Najczęściej stosowane barwy to: czerwona, biała, zielona i niebieska.

Zielony jest jedynym kolorem, który można stosować prawie bez ograniczeń, natomiast czerwony jest kolorem, z którym należy obchodzić się bardzo ostrożnie, gdyż jego nadmiar może prowadzić do rozdrażnienia i irytacji.

Zdaniem wielu terapeutów, w pracy z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie, nie powinno się używać koloru fioletowego.

Czas naświetlania poszczególnymi barwami zależy od wielu czynników. Średnio powinien wynosić od 5 do 20 minut.

Niebieski – pod względem oddziaływania jest przeciwieństwem koloru czerwonego. Uspokaja, relaksuje, koncentruje, chłodzi, wycisza organizm. Ma łagodne właściwości nasenne. Stosuje się go przy stanach zapalnych i chorobach z gorączką. Obniża gorączkę. Zmniejsza częstotliwość tętna oraz ukrwienie, dzięki czemu ma właściwości przeciwbólowe. Ożywczo wpływa na układ nerwowy. Może działać hamująco na osoby agresywne i autoagresywne. Stosowany przy hiperaktywności, nerwowości, zaburzeniach snu.

Żółty- kolor komunikacji, otwarcia na innych, antydepresyjny. Wywiera przyjazne i ciepłe wrażenie. Wzmacnia, ożywia umysł. Pobudza ale nie denerwuje, dodaje energii, wzmacnia słabe procesy organizmu, likwiduje odrętwienie, wzmacnia odporność nerwową. Wpływa korzystnie na pracę mózgu, przez co poprawia procesy logicznego myślenia, pamięć, wzbogaca intelektualnie. Pomaga w leczeniu depresji. Wzmacnia i pobudza układ trawienny.

Zielony (podobnie różowy) – ma charakter stabilizujący i wyrównujący. Przywraca równowagę, odpręża, uspokaja, utrzymuje energię fizyczną i psychiczną w stanie równowagi. Likwiduje napięcia i bóle, daje głęboki spokój. Wzmacnia serce, układ immunologiczny i układ krążenia, stymuluje układ hormonalny. Kolor zielony symbolizuje równowagę i harmonię, z tego względu ma fundamentalne znaczenie dla całego systemu nerwowego, w naturalny sposób niwelując stany irytacji i pobudzenia. Dobrze jest stosować go w przypadku dzieci agresywnych i autoagresywnych

Pomarańczowy – regeneruje, ożywia, ogrzewa, pobudza energię łagodniej niż kolor czerwony i spokojnie ją regeneruje. Likwiduje skurcze. Podobnie jak czerwony, ma charakter pobudzający, jest jednak znacznie łagodniejszy w działaniu. Powoduje wzmożenie koncentracji uwagi, ułatwia percepcję zmysłom, łagodzi napięcia emocjonalne.

Biały – działa harmonizująco i tonująco, zapewnia równowagę w organizmie. Pobudza organizm do walki z chorobą, uaktywnia czynniki odpornościowe, pobudza metabolizm, stymuluje proces tworzenia czerwonych krwinek. Często duża dawka koloru białego działa na organizm wstrząsowo i przełomowo.

Praca z promieniami UV – 3-5 min.!!!!!!!

Elementy podświetlone lampą zapewniają duży kontrast widzianych bodźców, co ma znaczenie dla dzieci z dysfunkcjami analizatora wzrokowego. Poprzez ćwiczenia z tą lampą można realizować wszystkie etapy rozwoju wzroku (doskonalić fiksację – czyli skupianie wzroku, skokowość – czyli zdolność do wodzenia wzrokiem za poruszającymi się przedmiotami, rotację – zdolność poruszania oczami we wszystkich kierunkach) oraz rozwijać orientację w schemacie ciała.

AROMATERAPIA

W czasie zabiegów aromaterapii chemiczne składniki olejków przenikają przez skórę oraz układ oddechowy do krwi. Wraz z nią docierają do różnych części ciała i tam, gdzie trzeba, działają leczniczo. W czasie wdychania sygnały zapachowe trafiają do mózgu i tu wpływają na nasze emocje, np. pobudzają lub uspokajają. Zapachy mogą także wpływać na nasze nastroje, często zdarzają się także asocjacje zapachowe – zapach jest kojarzony z obrazem starego doświadczenia.

Opracowała: Joanna Górecka